Sidste morgenstund i USA. Vi sidder stille og spiser morgenmad i camperen, for udenfor er luften fugtig og jorden våd efter det voldsomme uvejr om natten. Det er i dag vi skal aflevere vores rullende hjem fra de sidste 15 dage. Det er virkeligt vemodigt.

Inden da, skal spildevandstanken tømmes og der skal fyldes nyt frisk vand på til de næste kunder. Vores kufferter skal pakkes og der skal lige gøres lidt rent. Det sidste står vist nok ikke i kontrakten, men for os er det en tilfredsstillelse at aflevere tingene i næsten samme flotte stand som da vi fik den.

For sidst gang kører jeg side-udhænget ind og tager strømmen fra vognen. Nu går turen de ca. 15 km. ind mod udlejningsfirmaet.

Sidste billede fra campingpladsen og inden afgang til udlejningsfirmaet.

Da vi ankommer, så bliver vi mødt af en ansat som straks gennemgår evt. skader og mangler med os. Dem er der heldigvis ikke nogen af, så aflevering og afslutning går forholdsvist hurtigt. Vi har kørt næsten 1000 mil på vores tur, og som svarer til ca. 1600 km. På den tur har vi ca. tanket for 1500 kr og 420 liter, hvilket svarer til ca. 3,5 kr. pr liter benzin. En sådan autocamper vi kørte i, kører dermed under 4 km. på en liter. Godt at brændstoffet er så billigt her, for ellers havde regnstykket set helt anderledes ud.

Efter afleveringen af camperen, så bliver vi kørt direkte ud til lufthavnen af udlejningsfirmaet. Her ankommer vi omkring kl. 13, men vores fly skal først afgå kl. 21:50 om aftenen. Så vi skal forsøge at slå en masse tid ihjel. Jeg finder blandet andet en elevator, der kører helt op til en helikopter-platform ovenpå bygningen, og herfra kan vi se alle de fly der starter og letter. Senere, og efter et par ture rundt i den enorme lufthavn, bruges tiden på spisning og lidt leg med børnene. Omsider tid til at få checket bagagen ind. Turen igennem sikkerheds-kontrollen frygter vi altid, og den ventetid, og det kaos der er forbundet med dette.

Og vi får desværre ret, hvor alt for få sikkerheds folk skal håndtere alt for mange mennesker. Da det endelig bliver vores tur, er vores dreng, Laurtis så træt og umulig, at vi på skift må forsøge at få ham til at stå nogenlunde stille. Det er en kamp at få ham rigtigt igennem kontrollen sammen med hans bagage, og personalet havde ingen forståelse for den trætte og umulige dreng.

Det lykkes at få børnene igennem, og da det så endelig bliver vores tur, så har vi selvfølgelig glemt at tømme vores egne lommer. Metal detektoren giver derfor udslag og vi må nu igennem den helt store tur, samtidig med at vi får nogle ikke så kønne verbale ord med på vejen fra sikkerheds folkene. De er tydeligt irriteret over vores langsommelighed.

Lang kø til sikkerheds kontrollen og meget trætte børn.

En meget, meget, træt dreng, der kæmper aktivt for at holde sig vågen.

Omsider er vi igennem og kan nu bevæge os ud mod flyet. Afgangen går desværre hen og bliver næsten halvanden time forsinket, og vi kommer derfor først i luften omkring kl. halv tolv. Der går ikke længe før børnene sover, men da jeg sidder sammen med dem på en 3-rækket sæde formation, så skal jeg forsøge at sidde så de begge kan ligge ned. De har fået en dyne over sig, men jeg får desværre ikke sovet meget på turen over Atlanten.

8 timers flyvning over Atlanten med to børn der vist sover ganske ok.

8 timers flyvning over Atlanten med to børn der vist sover ganske ok. Faren må ofre sig en smule.

Tilagengæld får jeg lov at opleve den korte nat, da det bliver solopgang kort tid efter. Man flyver jo mod øst og mod solen, så derfor oplever vi på kort tid hvordan solen skyder op på himmelen. Det føles selvfølgelig helt underligt da vi lige har sagt godnat til vores stjerne, og så er den der pludselig igen.

Kl. 11 lokal tid, lander vi i London. Herfra skal vi skifte til et nyt fly og videre til København. Pga. forsinkelsen, så er tiden lidt presset. Vi skal endnu engang igennem sikkerhedskontrollen, men her går det noget nemmere og meget mindre stresset. Afsted mod Danmark det går og med endnu en lille forsinkelse, men her møder vi de første andre danskere i over en måned. Det er virkelig sjovt og behageligt, at høre andre tale dansk igen.

Flyskifte i London Gatwick lufthavnen – og det rullende fortorv er lige noget børnene kunne li.

Endelig er vi hjemme i Danmark og til det flotteste vejr.

Tilbage i Københavns lufthavn lander vi, og vi bliver mødt af det dejligste forårsvejr med sol og blå himmel. Det er virkelig en flot ankomst vi får. Vi får hurtigt fundet toget til hovedbanegården og her skifter vi så til et lyntog. Selvfølgelig har vi kun 3 minutter at skifte i, og med to trætte unger og en masse bagage, så er det et mirakel at vi når at komme med. Desværre kommer vi ind i den forkerte togvogn som kører til Nordjylland. Vi skal til Sønderjylland, så på en eller anden måde skal vi over i et andet togsæt. Mærkeligt nok er toget også propfyldt, men jeg bilder mig ind at det er fordi der er myldretid. Da vi når Odense, så er toget stadig fyldt til bristepunktet, og det undrer jeg mig over. Jeg finder senere ud af at det jo er Kristi himmelfartsdag dagen efter, så det er jo nok årsagen.

Det lykkes omsider børnene at gå igennem togsættet og over i den rigtige vogn. Jeg står tilbage med al bagagen, som jeg ikke kan komme igennem med pga. de mange mennesker i toget. I Fredericia skal toget deles, og derfor hopper jeg her ud med bagagnen og mod det sønderjyske tog. Desværre mistede jeg orienteringen et kort øjeblik og går den forkerte vej. Da det går op for mig, så løber jeg tilbage med næsten umenneskelig kraft og en masse kufferter og bagage under armen ind i det rigtige tog. Kort tid efter smækker dørene og jeg falder helt sammen af træthed. Toget er stadig propfyldt og jeg står i midtergangen på de sidste centimer der er tilbage i toget.

De 3 timers rejse hjem i DSB-togets midtergang, det kunne vi godt have undværet.

Endelig når vi Vojens, og nu er den tætte og ubehagelige togtur endelig slut. Vi bliver her overrasket af mormor og morfar, der har ventet på os. De kører os til hjemmet og har desuden købt lidt mad, som vi jo ikke har noget af på dette tidspunkt. Jeg kan ikke mindes at rugbrød har smagt så godt som det gjorde her. Vi har i over en måned ikke kunne opdrive rugbrød i USA, og hvor har det været savnet. Jeg skal hilse og sige at vi godt nok sov dejligt og dybt den nat.

Velkomstkomiteen – hvilken overraskelse

Summa summarum, så har vi været 4 mennesker afsted i en måned. Det har fordelt sig halvt på hotel og halvt en autocamper. Turen er gået fra New York til Washington DC og videre til Orlando. Fra Orlando har vi i Autocamper kørt mod Key West og tilbage igen.

Vores rejse-regnskab for en måneds rejse i USA, for to voksne og to børn, ser derfor således ud:

Flybilleter tur/retur: 15.850 kr.
Busbilleter: 2.990 kr.
Diverse: 743 kr.
Campingpladser: 2.239 kr.
Total: 50.883 kr.

Vi har ikke medregnet mad og private køb i regnskabet, da det jo kan være meget individuelt. Som beskrevet før, så har vi været temmelig kritiske med de steder vi besøgte i USA, for det er virkelig en pengemaskine hvis man bare lader sig rive med. Vi har med fordel brugt de spot-tilbud der var på nettet, og slået til når der var penge at spare. Om 51.000 er mange penge for en måneds ferie i USA for fire personer skal jeg være usagt, men det har givet os præcis den oplevelse i livet vi ønskede.

Ville vi gøre det igen? Ja, mon ikke. Det at rejse ud i verden giver virkelig en dimension i livet der ikke kan findes andre steder. Man forstår hvorfor andre gør og lever som de gør, og man sætter mere pris på sin egen tilværelse. I lang tid bagefter kan man virkelig gå med et stort smil på læberne og glæde sig over alle de oplevelser man har fået lov at opleve.

Vi kan næsten ikke vente til at få sparet sammen til den næste tur, og selvom der nok går nogle år før det sker, så vil vi alligevel drømme og planlægge det næste eventyr ud i den store verden.