Så blev det mandag den 18. april 2016, og har havde vi på forhånd hjemmefra og til vores videre tur, bestilt en mobilehome, eller på dansk, en autocamper. Camping er uden tvivl vores fortrukne rejseform, for her har man sit eget hus, eller i dette tilfælde, vores hotelværelse på hjul. Men kan selv bestemme tid, sted og fart. Nu skulle vi prøve at campere i USA og langt væk fra vores kendte normer og kultur.

Det var derfor også med fornyede sommerfugle i maven, at vi checkede ud fra vores ferieparadis i Orlando, hvor vi havde tilbragt et par dage efter storbyferien i henholdsvis New York og Washington DC, og kørte mod Orlano centrum for at få udleveret et stk. autocamper.

Vi ankommer til udlejningsfirmaet i Orlando, og får herefter udfyldt de nødvendige papirer. Vi gennemgår autocamperen, og vupti så sidder vi i den, på vej mod øst. Vi havde bestilt den mindste camper man kunne få til 4 personer, men en sådan var umiddelbart ikke var ledig, så fik vi et nummer større. Og sikke et monstrum, når man kommer fra lille Danmark. De mindre campere man kan få i USA, svarer næsten til de største hjemme hos os. I USA må man med det der svarer til et B-kørekort i Danmark, køre helt op til 7000 kg. hvilket jo så gør at tingene naturlig bare er større i Amerika. I Danmark må man som autocamper eller personbil med et alm. kørekort maksimalt veje 3500 kr.

Efter en præsentations-video, var det tid at udfylde papirer.

Gennemgang af vores nye hjem de næste 14 dage.

Benzinen er så også langt billigere i USA, for ellers var der nok heller ikke råd til de størrelser køretøjer de har. Her regner de benzin i gallon, som svarer til 3,8 liter. En liter koster omregnet til vores penge ca. 3,5 kroner. Det er derfor også tydeligt at man ikke er så miljøbevidste og sparsommelige på det område, som man måske ser hos os Europæere. Derfor betyder det heller ikke så meget for amerikanerne, at tingene er tunge og koster lidt mere i brændstof.

Den camper vi fik udleveret, består af en fransk sengeplads bagerst i vognen, hvor der så også er toilet og bad i den ene side. Herefter følger stuen med køkken, og med den lille detalje, at stuen, når man holder stille, kan køres en lille meter ud i siden. Det giver virkelig en følelse af god plads når man bare holder stille. Herefter følger døren og førehuset, og med sengeplads ovenover

Det er virkelig en luksus at få lov at køre sit midlertidige hjem derhen hvor man vil, og så i et helt fremmed land. Det er ikke svært at køre i USA, men skiltningen er selvfølgelig lidt anderledes, ligesom jeg synes trafik-kulturen er mere afslappet og hensynsfuld.

Så er det bare at pakke tingene sammen og køre på nye eventyr.

Vi holder kort tid efter udleveringen af vores autocamper ind på en af de større supermarkedskæder for at proviantere, og mens pigerne søger for de nødvendige indkøb, så tager vi drenge lige og kikker på al den nye teknik, man skal sætte sig ind i. Der alt hvad man næsten kan ønske sig, lige fra komfur til køleskab og fryser, og til bruser, aircondition og generator. Der er ikke noget vi mangler, og når vi således ikke vil være tilkoblet strøm eller vand på en campingplads, så kan vi trække på enten gas eller bilens egen generator. Vandet flyder som var det i en normal bruser, og med en 130 liters vandtank, så tager det også lidt tid før den er tom.

På turens første dag, forlader vi Orlando og kører ud til en af de store mål vi har sat os for turen, nemlig Kennedy Space Center, der ligger øst for Orlando på øen Cape Canavaral. Vi ville egentlig bare have lavet et lille stop udenfor indgangen dertil (og måske overnattet), men der går ikke læge før politiet jager os væk fra området. I stedet overnatter vi i en af de mange parker der ligger i nærheden. Amerikanerne passer godt på deres offentlige steder, og derfor kan rigtigt mange af dem være belagt med restriktioner. Der hvor vi holdt måtte man ikke campere, men det gjorde vi jo heller ikke, vi parkerede bare. Da vi er på lidt ukendt område, så sørger vi også for at holde os diskret når vi overnatter udenfor en campingplads. Vi lægger os steder udenfor de trafikerende områder, og hvor man ligger lidt i skjul fra vejen. Det gør at vi ikke vækker unødig opsigt eller interesse fra omgivelserne. Således kan vi sove trygt og godt om natten.

Men hvor er det bare nemt i en autocamper. Man kører blot ind der hvor man ønsker at være, og så laver man mad eller lægger sig til at sove. Det gjorde vi også, og sov godt til næste dag.

Watch Movie Online Logan (2017)