Syd for Broager ved Sønderborg, ligger Catrhiesminde teglværksmuseum, og som vi besøgte en dag i maj 2016. Som vi efterhånden har for vane, så kommer vi ofte dagen før og sætter campingvognen op for natten, hvorefter vi om morgenen kan være klar til at besøge selve museet. Det gør vi fordi vi så kan komme ind som de første når de åbner, og fordi det giver en dejlig ro til at få sin morgenmad og kaffe, mens at man blot skal gå få meter inden man kan starte på dagen oplevelse.

Da vi kom i god tid dagen før, så havde vi også mulighed for at gå en lang tur rundt i området med børnene. Det blæste voldsomt denne dag, men bare det rigtige tøj er anlagt, så kan man jo klare det meste. Om aftenen er der jo så ikke noget bedre end at sætte sig til rette og kikke ud over det skønne landskab med et glas vin i hånden og nyde en god tilberedt campingmiddag.

P-pladsen foran museet. Perfekt plads til en overnatning inden besøget næste dag.

Molen for enden af teglværket, og som blev brugt til losning af de store skibe. I dag har fiskerne overtaget brugen af molen.

Efter en god nats søvn, så stod vi op og købte biletter til museet. Det koster 50 kr. pr. voksen, mens børn er gratis. Cathrinsesminde teglværk eksisterede aktivt fra år 1732 til 1968, og var således en ud af mange teglværker i området. Jorden her er meget ler-agtig, og derfor perfekt til at anlægge disse fabrikker på denne placering. I dag er der kun en håndfuld teglværker tilbage i området, men de har naturligvis gennemgået en effektivisering, som langt overstiger den produktion man kunne præstere i datiden.

Cathrinsesminde teglværk er en tidslomme fra en tid hvor tingene dengang blev gjort manuelt og til man i de sene år begyndte at bruge maskiner til deres produktion. Det helt centrale i produktionen er ring-ovnenen, der blev brugt til at brænde de mange mursten. Den er der mulighed for at komme helt ind i, og man har forsøgt at skabe en så realistisk fornemmelse af datidens metode så muligt.

Teglværket lå ned til vandet, og da de mange færdigbrændte musten således kunne sejles ud til kunder i hele verden. Vi slutter besøget af med at se en film fra dengang værket var i drift og tiden umiddelbart derefter.

Indgangen til museet og et af de togvogne der blev brugt til at transportere ler til fabrikken.

Den store maskine.

Udenfor ringovnenen.

De mange manuelle redskaber der blev brugt i den tidlige produktion.

Indenfor i ringovnen, hvor alle murstenene blev brændt hårde.

Mere info om musseet kan læses på http://www.museum-sonderjylland.dk/cathrinesminde.html

Inden vi tager turen hjem, så lægger vi lige vejen forbi Kollund mole. Herfra mødes vi med familie og bekendte fra pensionistklubben Magleboerne, og som vi ved netop op dette tidspunkt går på Gendarmstien. Vi kobler os her på frem til lige før den gamle grænseovergang ved Kruså. Gerdamstien er en smuk rute for vandrere eller cyklister langs den dansk-tyske grænse. Kommer man på disse kanter, så kan en vandretur på ruten helt klart anbefales. Der kan læses mere om Gerdamstien på: http://www.gendarmsti.dk/da/